Hur utbetalas insättningsgaranti?
Om en finländsk insättningsbank skulle drabbas av ekonomiska svårigheter och bli insolvent, får du tillbaka dina insatta medel via banköverföring inom sju arbetsdagar. Skyddet är lagstadgat och automatiskt.
Vid ett ersättningsfall betalas insättningsgarantiersättningen ut via banköverföring till det konto som insättaren har angett. Ersättningsbeloppet är högst 100 000 euro per insättare och per insättningsbank.
Bild: Såhär fungerar insättningsgarantin in Finland
Hur uppkommer en ersättningssituation?
En inlåningsbanks konkurs
En ersättningssituation uppkommer t.ex. om en inlåningsbank försätts i konkurs. Domstolen underrättar Verket för finansiell stabilitet, som ska beslut om insättningarna ersätts.
En ersättningssituation uppstår till exempel om en insättningsbank försätts i konkurs. Domstolen underrättar Verket för finansiell stabilitet, som då fattar beslut om insättningarna ska ersättas.
Andra eventuella situationer då en ersättningssituation uppkommer
Om inlåningsbanken inte har betalat ut förfallna och ostridiga insättningar som berättigar till ersättning, kan insättaren anmäla detta till Verket för finansiell stabilitet. Då ska verket inom loppet av fem arbetsdagar fatta beslut om utbetalning av ersättningar.
En ersättningssituation kan också uppkomma så att en inlåningsbank genom myndighetsbesklut konstaterats vara insolvent.
Beslutsprocessen i en ersättningssituation består av två skeden
Verket för finansiell stabilitet har en beslutsprocess i två skeden. I det första skedet fattar Verket för finansell stabilitet beslut om insättningarna ska ersättas, det vill säga om ersättningsprocessen ska inledas. I det andra skedet, när ersättningsprocessen har inletts, fattar verket separata ersättningsbeslut för varje insättare. Dessa beslut skickas till alla insättare i banken.
Verkets beslut om ersättning för insättningar
När en eventuell ersättningssituation uppkommit beslutar Verket för finansiell stabilitet om insättningar i denna situation ska ersättas ur Insättningsgarantifonden. Beslutet fattas i samarbete med Finansinspektionen och Finlands Bank.
Verket för finansiell stabilitet fattar ett positivt ersättningsbeslut om enligt erhållen utredning insättningarna inte har betalats ut på grund av bankens betalnings- eller andra ekonomiska svårigheter och svårigheterna enligt verkets bedömning inte är tillfälliga.
Verket för finansiell stabilitet fattar sitt beslut inom loppet av fem arbetsdagar från att det informerats om en eventuell ersättningssituation.
Verkets beslut om insättningsgarantiersättning till varje insättare
Verket för finansiell stabilitet fattar ersättningsbeslut för varje insättare på basis av de uppgifter verket fått från inlåningsbanken. Om insättarens rätt till insättningsgarantiersättning och ersättningens belopp framgår direkt av de uppgifter som fås från banken fattar verket sitt beslut om insättningsgarantiersättning genom ett automatiserat beslutsförfarande inom mindre än en vecka från att verket beslutat ersätta insättningarna. Insättaren behöver inte ansöka om ersättning.
Om det talarspecifika ersättningsbeslutet förutsätter prövning av Verket för finansiell stabilitet, fattar Verket för finansiell stabilitet besluten manuellt. I dessa fall fattar verket sitt beslut senast inom tre månader från att det beslutat att insättningarna så ersättas. Sådana situationer är t.ex. då:
- Det råder oklarhet om insättarens rätt till ersättning
- Insättarens rätt att använda insättningen har begränsats genom ett myndighetsbeslut
- Insättarens fordringar har uppkommit vid byte av bostad
Om insättaren tagit i bruk tjänsten Suomi.fi-meddelanden, får insättaren beslutet om insättningsgarantiersättningen snabbt i tjänstens elektroniska brevlåda. I andra fall skickas beslutet per post. All kommunikation som gäller beslutet om insättningsgaranti kan skötas snabbt och enkelt i Suomi.fi-tjänsten.
Hur snabbt betalas ersättningarna?
Verket för finansiell stabilitet betalar ut ersättningarna inom sju arbetsdagar från att det fattat beslut om ersättning av insättningarna. Detta är möjligt eftersom utbetalningen av ersättningarna är en nästan helt automatiserad process. Insättningsgarantiersättningarna betalas genom girering och insättaren får därför snabbt ersättningen på sitt konto.
Vad ska insättaren göra i en ersättningssituation?
Verket för finansiell stabilitet får uppgifter om insättaren och insättningens belopp direkt från inlåningsbanken och fattar besluten om insättningsgarantiersättningar utgående från de uppgifter banken gett. Vid behov kontaktar verket insättaren för att be om tilläggsuppgifter. Insättaren behöver inte själv lämna uppgifter om sina insättningar till Verket för finansiell stabilitet. Insättaren behöver inte heller ansöka om ersättning, efterson insättningsgarantiersättningarna utbetalas utan skild ansökan.
I en ersättningssituation ber verket insättarna meddela det kontonummer till vilket insättningsgarantiersättningen kan betalas. Man kan meddela kontonumret elektroniskt genom att autentisera sig för tjänsten suomi.fi eller på en pappersblankett. Verket får snabbt och säkert tillgång till kontonummer som meddelas elektroniskt och kan då betala ut ersättningen utan dröjsmål. För dem som använder en pappersblankett för att meddela kontonumret kan det räcka litet längre att få ersättningen. Verket ber aldrig att man ska ge personuppgifter eller kontonummer per e-post.
Tilläggsuppgifter och svar på andra frågor om insättningsgarantin
Insättaren behöver inte kontakta Verket för finansiell stabilitet, eftersom verket fattar beslut om insättningsgarantiersättningar på basis av de uppgifter det fått direkt från banken. Verket får alla behövliga uppgifter om insättarna och insättningarnas belopp från banken. I alla situationer kan verket dock inte direkt besluta om insättningsgarantiersättning på basis av de uppgifter som fåtts från banken. I dessa situationer kontaktar verket insättaren och ber om tilläggsuppgifter.
För utbetalningen av insättningsgarantiersättningen ber verket insättaren meddela det kontonummer till vilket ersättningen kan betalas. Man kan meddela kontonumret elektroniskt genom att autentisera sig för tjänsten suomi.fi eller på en pappersblankett.
Om insättaren har rätt till en större insättningsgarantiersättning än maximiersättningen därför att det på kontot finns medel relaterade till bostadsbyte bör insättaren i en ersättningssituation skicka en utredning över medlens användningsändamål till verket. I en ersättningssituation får insättaren mer detaljerade instruktioner om hur man gör en utredning.
Kommunikationen om beslut i insättningsgarantiärenden görs snabbt och lätt genom suomi.fi-meddelanden.
I ersättningssituationer får man information om insättningsgarantin från bankens konkursbo och från Verket för finansiell stabilitets telefontjänst. Om insättaren ombetts lämna en tilläggsutredning eller lämnar in en utredning om medel från bostadsbyte kan Suomi.fi-meddelanden användas eller så kan utredningen skickas per post.
Kommunikation om insättningsgarantibeslut går snabbt och lätt via Suomi.fi-meddelanden. Om man tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden får man beslutet om insättningsgarantiersättningen elektroniskt. I tjänsten kan man kommunicera datasäkert även med andra myndigheter.