Huoltovarmuustilijärjestelmä on osa päivittäismaksamisen varajärjestelyn kokonaisuutta, jolla lisätään yhteiskunnan kriisinsietokykyä. Huoltovarmuustilijärjestelmän ohella kokonaisuuteen kuuluu muun muassa pankkien välisen maksuliikenteen turvaaminen.
Huoltovarmuustilijärjestelmä on osa laajempaa viranomaisten varautumiskokonaisuutta yhteiskunnan toimivuuden, huoltovarmuuden ja rahoitusmarkkinoiden vakauden turvaamiseksi vakavassa häiriötilanteessa ja poikkeusoloissa. Huoltovarmuustilijärjestelmällä turvataan pankin asiakkaiden päivittäismaksaminen mahdollisessa pitkäkestoisessa häiriötilanteessa. Samalla toimintakyvyttömälle pankille annetaan mahdollisuus keskittää resursseja häiriöstä toipumiseen ja korjaavien toimenpiteiden tekemiseen.
Huoltovarmuustilijärjestelmä on lakisääteinen järjestely, joka muodostuu sekä teknisistä ratkaisuista että päätöksenteko- ja yhteistyömekanismeista. Eri viranomaisilla on omat roolinsa päivittäismaksamisen turvaamisessa. Huoltovarmuustilijärjestelmä mahdollistaa toimintakyvyttömän pankin asiakkaille keskeisten päivittäismaksamisen asioiden hoitamisen pankin vakavan häiriötilanteen aikana. Asiakkuudet alkuperäisessä pankissa säilyvät ennallaan, sillä huoltovarmuustilijärjestelmä on aina väliaikainen järjestely.
Pankin asiakkaan on aina hyvä pitää huolta, että yhteystiedot ovat ajan tasalla pankissa ja väestötietojärjestelmässä.
Lyhyempiin häiriöihin voi varautua esimerkiksi huolehtimalla maksamisen kotivarasta (pieni määrä käteistä, useampi tunnistautumismahdollisuus ja tilit kahdessa eri pankissa).
Lue lisää maksamisen kotivarasta Suomen Pankin verkkosivuilla