Det är bra att ta hand om hemberedskapen för betalningar och komma ihåg tålamodet i störningssituationer – en ny beredskapsguide har publicerats
Den nya guiden Beredskap för störnings- och krissituationer, som riktar sig till hela befolkningen, finns nu på Suomi.fi. Guiden har utarbetats under ledning av inrikesministeriet i samarbete med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och ett omfattande samarbetsnätverk. Verket för finansiell stabilitet har deltagit i genomförandet av guiden.
I Suomi.fi-guiden Beredskap för störnings- och krissituationer behandlas situationer som har omfattande konsekvenser för samhället och gemenskaper.
Situationer som kräver beredskap är till exempel långa el- och vattenavbrott och avbrott i dataförbindelserna, extrema väderfenomen och storolyckor samt långvariga kriser, till exempel en pandemi eller en militär konflikt. Utöver anvisningar innehåller guiden också information om bland annat hybrid- och informationspåverkan, upprätthållande av den egna funktionsförmågan och orken i krissituationer samt om hjälp till andra.
Olika störningssituationer kan också återspeglas i betalningar och tillgången till banktjänster, som är centrala för en smidig vardag. Den senaste tidens störningar i banktjänsterna är en bra påminnelse om att det lönar sig att ta risken för att banktjänsterna lamslås på allvar och att man behöver förbereda sig ännu bättre på den.
”En effektiv beredskap för störningssituationer förutsätter samspel. Var och en har möjlighet att stärka sin egen, och samtidigt hela samhällets störningstolerans genom att också ta hand om hemberedskapen för betalningar och ha tålamod när vi ställs inför störningar”, påminner överdirektören för Verket för finansiell stabilitet Jaakko Weuro.
Man kan förbereda sig endast på förhand
Beredskap innebär att förbereda sig inför olika störningar, kriser och undantagsförhållanden. Därför är också beredskapsguiden på Suomi.fi avsedd att läsas på förhand när det inte förekommer störningar i samhället.
Om något exceptionellt inträffar, påverkar vars och ens egen beredskap och agerande hur bra man själv klarar sig och kan hjälpa dem som hör till den närmaste kretsen. När människor klarar sig på egen hand några dagar, kan myndigheterna koncentrera sig på sin egen uppgift, det vill säga att lösa situationen och hjälpa dem som är i störst behov av hjälp.
Var och en har olika utgångspunkter för beredskapen, och därför är det bra att se beredskapen som ett urval av olika metoder. Reservförrådet är grunden för beredskapen, men beredskap innebär också kunskaper och färdigheter att agera när något exceptionellt inträffar. Det är bra att var och en förbereder sig på något sätt enligt egna behov och möjligheter och efter förmåga.
Det är lättare att hitta information när anvisningarna finns på ett och samma ställe
Beredskap gäller hela samhället, och flera myndigheter och organisationer arbetar med den. Det är lättare för allmänheten att hitta information när anvisningarna finns i en och samma guide. Innehållet i anvisningarna ändras inte väsentligt i samband med att guiden offentliggörs.
I samband med den finsk-, svensk- och engelskspråkiga webbguiden presenteras huvudpunkterna på finskt och finlandssvenskt teckenspråk. I guiden ingår ett pdf-sammandrag som innehåller grundläggande information om beredskap på 15 olika språk och som kan skrivas ut för eget bruk, för att ge till närstående eller för att användas på serviceställen.
Mer information
Läs guiden Beredskap för störnings- och krissituationer på Suomi.fi: Suomi.fi/beredskap.
Kontaktinformation
Verket för finansiell stabilitet
kommunikationsplanerare Mia Salomäki, mia.salomaki(at)rahoitusvakausvirasto.fi
tfn 0295 253 507
Inrikesministeriet
media.sm(at)gov.fi
tfn 050 555 5035
Guiden är ett led i inrikesministeriets kommunikationshelhet om egen beredskap, som inleddes 2022 och som stärker befolkningens beredskapskompetens. Ett av målen i det gällande regeringsprogrammet är att stärka alla befolkningsgruppers mentala resiliens och kunskap om egen beredskap. Inrikesministeriet har finansierat genomförandet av guiden och ansvarat för produktionen av innehållet. Samarbetspartner för projektet är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, som ansvarar för Suomi.fi-nättjänsten.
I utarbetandet av guiden har deltagit Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Försörjningsberedskapscentralen, Finansinspektionen, Meteorologiska institutet, Transport- och kommunikationsverket, jord- och skogsbruksministeriet, MIELI Psykisk Hälsa Finland rf, Marttaliitto ry, räddningsväsendet, polisen, försvarsministeriet, försvarsmakten, Verket för finansiell stabilitet, social- och hälsovårdsministeriet, skyddspolisen, Finlands Bank, Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, Finlands Röda Kors, Strålsäkerhetscentralen, Institutet för hälsa och välfärd, sekretariatet för Säkerhetskommittén, Arbetshälsoinstitutet, statsrådets kansli, finansministeriet och miljöministeriet.
Läs mer om RVV:s aktuella ärenden på verkets webbplats.