Rahoitusvakausvirasto kerää talletussuojarahastoon 127 miljoonaa euroa vuonna 2019

Julkaisuajankohta 30.4.2019 14.05 | Julkaistu suomeksi 23.9.2020 klo 13.39

Rahoitusvakausvirasto kerää talletuspankeilta vuonna 2019 talletussuojamaksuina sekä uuden pankin talletussuojajärjestelmän liittymismaksuna yhteensä 127 miljoonaa euroa. Maksuilla kartutetaan talletussuojarahastoa, jonka tehtävänä on turvata talletuspankkien tallettajien saamisia. Rahastoa on lainsäädännön mukaisesti kartutettava vuoteen 2024 mennessä kattamaan 0,8 prosenttia Suomessa toimivien talletuspankkien korvattavien talletusten yhteismäärästä.

Talletussuojarahaston tavoitetaso vuonna 2024 on noin 1,03 miljardia euroa, jossa on huomioitu myös Nordean lokakuussa 2018 Ruotsista Suomeen tapahtuneen kotipaikkamuutoksen vaikutukset. Nordea uutena talletussuojajärjestelmään kuuluvana pankkina suorittaa tulevien vuosien aikana laissa säädetyn liittymismaksun, joka on 0,8 prosenttia sen korvattavien talletusten määrästä. Keräämällä laitoksilta vuotuisia talletussuojamaksuja sekä liittymismaksuja talletussuojarahasto kartutetaan tavoitetasolleen vuoteen 2024 mennessä.

Ruotsin talletussuojaviranomainen on siirtänyt syksyllä 2018 EU:n talletussuojadirektiivissä säädetyn mukaisesti Nordealta Ruotsin talletussuojarahastoon pankin muuttoa edeltäneen 12 kuukauden aikana kerätyt talletussuojamaksut Suomen talletussuojarahastoon. Talletussuojarahaston pääoman määrä on tällä hetkellä 274 miljoonaa euroa. Vuoden 2019 maksujen keräämisen jälkeen pääoma nousee noin 401 miljoonan euron suuruiseksi.

Lisätietoja: ekonomisti Riku Thilman ([email protected]